September 24, 2017

Anak Lelaki Anak Perempuan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera (^__^)

      Minggu lepas, hari Isnin, 18/9/2017, saya ada interview, pergi KL, tumpang rumah pak cik mak cik dekat Rawang. Dipendekkan cerita, saya tumpang kawan Pak Cik saya pergi Bangsar South, tempat interview. Otw ke KL (sejam perjalanan), macam-macam Pak Cik Rusman bagi nasihat dan cerita pengalaman hidup beliau. Memang menarik sembang dengan orang yang dah berumur 50 ke atas, banyak pengalaman hidup yang boleh kita ambil iktibar dan pedoman. 

     Pak Cik Rusman kongsi tentang perbezaan menjaga anak lelaki dan anak perempuan. Bagi Pak Cik, yang ada seorang anak perempuan dan 3 anak lelaki, Pak Cik rasa lagi senang nak jaga anak perempuan. Kenapa? Sebab kebanyakan anak perempuan, memang senang nak dijaga, kalau bagi nasihat, memang senang dengar, kalau waktu cuti, mesti akan balik ke rumah keluarga, kalau bagi duit, memang takkan boros, pandai berjimat, pandai menyimpan dan macam-macam lagi kebaikan yang Pak Cik Rusman senaraikan. 

   Dalam hati saya, "Untungla anak pak cik ni sebab mak ayah dia memang redha, senang hati, sentiasa mendoakan dia, Alhamdulillah, semoga kita pun dapat menyenagkan hati ibu bapa kita juga" 

    Tapi, betul ke jaga anak perempuan lagi senang daripada jaga anak lelaki? "I don't really know because I'm not yet a mother. But so far from what I have seen, yes, it is easier to take care of your daughter than your sons. But, it depends, actually it's not about gender, it's about the individual personality, and how you raise your kids, the most important thing is, never compare your kids from one to another, treat them equally." Anak-anak ni ada yang jenis senang memberontak, kadang-kadang sebab cara kita besarkan dorang, maybe kita terlalu lebihkan si kakak, so yang adik ni rasa diabaikan, rasa tak disayangi, jadi dia memberontak. Ataupun, kat rumah baik, tapi bila kat luar, mashaAllah, siapa sangka kan. Jadi, sebagai ibu bapa, mungkin dari masa ke semasa, cuba selidik dan kenal kawan-kawan mereka. Cuba juga untuk jadi kawan anak-anak, dapatkan kepercayaan mereka untuk bercerita dengan kita je, ada masalah, biarlah anak-anak bagitau kita dulu. 

   Maaf, lagi sekali saya minta maaf, sebab saya bukanlah layak untuk bercerita tentang ni. Tapi, mungkin kita boleh berkongsi dan berbincang, sebab saya juga adalah seorang anak, adik dan kakak. Yang mana baik, kita sama-sama amalkan, yang mana buruk, jom kita ketepikan... 

By the way, Alhamdulillah, I received a call from the company that I am hired for the position and it's permanent. It is related to engineering but not in my major. It is software related but I studied Biomedical Engineering, never mind because I did learnt a bit about programming (LOL). Hopefully I can do this, please pray for me ^___^

Lots of love, 
Athirah. 

August 5, 2017

Kuih Bom Kue Lengo


Pernah tengok kuih ni? 
Kikiki... 
Saja nak tunjuk kuih favorite  ^_^

Kalau di Kelantan, nama dia "kue lengo". 
("le" disebut macam "le" dalam "lepat pisang") 

Kat sini, 90% inti kacang, bukan nyior. 
Kalau kat KL,  susahnya la nak jumpa yang inti kacang. 
Hahahaha

Selamat menikmati gambar ni ye buat peggemar-penggemar kuih ni 😂

Bye.... 


#malaysianfood
#kuihtradisimalaysia